Waarom is hotelmarketing belangrijk?

Reizigers hebben tegenwoordig oneindig veel verblijfsopties binnen handbereik. Hoteliers moeten dus hun best doen om deze reizigers te bereiken en ze vervolgens te overtuigen om te boeken. Dankzij hotelmarketing kan je je onderscheiden van concurrenten, je inkomsten verhogen en je bezettingsgraad verbeteren.  

Enkele algemene tips voor een succesvolle hotelmarketingstrategie:  

  • Definieer en communiceer de unique selling points (USP's) en het persoonlijke verhaal van je hotel. Wat maakt jou anders?
  • Houd je doelpubliek voor ogen en stem je boodschap af op hun behoeften. Welke soorten reizigers verblijven graag in jouw accommodatie?
  • Consistentie is cruciaal. Zorg dat je communicatie steeds in lijn is met je merkimago, zowel visueel als inhoudelijk.
  • Vergeet niet om de resultaten van je marketinginspanningen op te volgen om je strategie verder te verfijnen.
  • Als je intern niet de nodige tijd en vaardigheden hebt, kan je een marketingbureau inschakelen dat gespecialiseerd is in de horeca.  

In wat volgt, overlopen we enkele concrete marketinginitiatieven die je in elke fase van het gasttraject kan inzetten.

Hotelmarketing tijdens de guest journey
Hotelmarketing tijdens de guest journey

Hotelmarketing tijdens de reisinspiratiefase

Tegenwoordig zijn er heel wat factoren die invloed hebben op iemands reisbeslissingen: vrienden & familie, sociale media, tijdschriften, tv-programma's ... Tijdens de inspiratiefase van het gasttraject doen reizigers - vaak onbedoeld - reisinspiratie op en hebben ze nog geen bestemming gekozen. Dit is je kans om je bestemming te promoten en toekomstige reizigers te inspireren om je regio of stad te bezoeken.  

Hiervoor kan je verschillende marketingkanalen gebruiken, waaronder sociale media, online en offline reclame, je website, public relations, enz. Hier zijn een paar concrete acties die je kan ondernemen:  

  • Sluit partnerschappen met lokale evenementen, organisatoren van groepsreizen, toeristische diensten, rondleidingen en excursies ... Zij zijn vaak experts in bestemmingsmarketing en kunnen je helpen meer potentiële gasten te bereiken.
  • Creëer visueel aantrekkelijke content op sociale media (Instagram, TikTok en Facebook). Vergroot je bereik met relevante hashtags of gesponsorde posts.
  • Gebruik influencermarketing om de unieke ervaring te tonen die jouw hotel biedt.
  • Moedig gasten aan om over hun ervaring te posten op sociale media, zodat ze hun vrienden en volgers kunnen inspireren. Laat hen weten hoe ze jouw officiële account en locatie op de juiste manier kunnen taggen, bijvoorbeeld door middel van een bordje.
  • Als je wil, kan je zelfs een extra instagrammable hoekje in je hotel inrichten waar gasten foto's kunnen maken.
  • Neem contact op met persbureaus, kranten en tijdschriften voor publiciteit, zeker als je interessant nieuws te melden hebt.

Hotelmarketing tijdens de oriëntatiefase

In de oriëntatiefase van de guest journey heeft de gast een bestemming gekozen en is hij actief aan het researchen. Op dit moment is je online vindbaarheid van doorslaggevend belang.

Een van de meest doeltreffende manieren om meer online zichtbaarheid te verwerven is om je aanwezigheid op Online Travel Agencies (OTA's) zoals Booking.com, Expedia en Airbnb te vergroten. In een eerder artikel deelde onze partner Loreca een aantal tips om hoger in de zoekresultaten van OTA's te komen. Dankzij hun billboard effect leiden OTA's ook meer bezoekers naar je eigen hotelwebsite.  

Toch wil je niet volledig afhankelijk zijn van externe kanalen. Om sterke klantrelaties op te bouwen en commissiekosten te beperken, moet je ook investeren in de uitbouw van je eigen merk. Werk samen met lokale bedrijven en post regelmatig op sociale media. Met een paar slimme aanpassingen aan je eigen website kan je ook meer zichtbaarheid en bezoekers verkrijgen:

  • Pas SEO-technieken toe: link building, keyword targeting, toevoegen van metadata, verbeteren van de UX (ook op mobiele toestellen), ...
  • Voeg een webpagina toe met informatie over de voorzieningen in je hotel, nabijgelegen attracties, restaurants, activiteiten, vervoer, ...
  • Houd een blog bij over vaak opgezochte onderwerpen: het weer, populaire evenementen, mooie natuurwandelingen, leuke steden, musea of bezienswaardigheden, ...

Hotelmarketing tijdens de boekingsfase

Eenmaal een potentiële gast op je website is geland - dankzij de hierboven beschreven initiatieven - is de volgende stap hem te overtuigen om te reserveren. Voldoet jouw hotelwebsite aan de volgende criteria?  

  • Je website moet eenvoudig te navigeren zijn, aantrekkelijk en professioneel.
  • Voorzie uitnodigende beschrijvingen van je kamertypes, arrangementen en eventuele aanbiedingen, vergezeld van kwalitatieve foto's.  
  • Zorg ervoor dat je dezelfde foto's en kamerbeschrijvingen gebruikt als op je OTA's om verwarring te voorkomen.
  • Integreer een gebruiksvriendelijke boekingsmodule met fastbooker-functie waarmee gebruikers snel je beschikbaarheid kunnen controleren.
  • Leid bezoekers naar je Booking Engine met opvallende knoppen en gebruik onze Ratebox om de voordelen van rechtstreeks boeken te benadrukken.
  • Lanceer retargeting ads om potentiële gasten aan hun onafgemaakte boekingen te herinneren en bied eventueel een incentive om de boeking alsnog te voltooien.

Hotelmarketing rond het verblijf

Het is uiteraard niet de bedoeling om je marketinginspanningen te staken zodra je de reservering hebt ontvangen. Tijdens deze fase is het belangrijk om in contact te blijven met je gast en ervoor te zorgen dat de ervaring in lijn is met de verwachtingen die je hebt gecreëerd. Je zou kunnen zeggen dat het bieden van een uitstekende service de beste marketing is, aangezien het je positieve mond-tot-mond-reclame en lovende recensies online kan opleveren.  

Contact houden gebeurt meestal via een aantal berichten vóór, tijdens en na het verblijf:  

  • Boekingsbevestiging met jouw contactgegevens  
  • Voor aankomst: openingstijden van de receptie, parkeergelegenheid, check-in-instructies ...  
  • Bij het inchecken: plattegrond, extra's bijboeken, info over ontbijt, bar & restaurant ...  
  • Tijdens het verblijf: upselling via een POS-systeem of upsell-tool (Oaky)  
  • Voor vertrek: veilige reis, check-out-instructies, factuur ...  
  • Bij het uitchecken: verzoek om review te schrijven, loyaliteitspunten, korting voor volgend verblijf ...  
  • Na verblijf: regelmatige nieuwsbrieven over evenementen, promoties, ...

Klaar om je hotelmarketing naar een hoger niveau te tillen?

Mocht je ondersteuning kunnen gebruiken bij je hotelmarketing, aarzel dan niet om contact op te nemen via onderstaand formulier. We vertellen je graag meer over onze oplossingen of brengen je met plezier in contact met erkende marketingbureaus.