Werk samen met Online Travel Agencies (OTA’s)

Als hotelier ben je ongetwijfeld vertrouwd met Online Travel Agencies: websites waarop reizigers accommodaties kunnen vinden en boeken. Ondanks de soms hoge commissies die ze aanrekenen, is het een must om aanwezig te zijn op deze kanalen als je wil dat potentiële klanten je hotel terugvinden.  

OTA’s kunnen onderverdeeld worden in twee hoofdcategorieën: grote, internationale en kleinere die zich vaak op een specifieke regio richten. Kies de juiste OTA’s voor een optimale ROI op basis van je type accommodatie, doelpubliek en locatie. OTA’s leveren niet alleen meer indirecte boekingen op maar kunnen ook zorgen voor meer rechtstreekse boekingen dankzij het billboard effect. Ongeveer 52% van de reizigers schakelen over naar je officiële website nadat ze je hebben gevonden op een OTA!

Benut het billboard effect van OTA's
Benut het billboard effect van OTA's

Met Cubilis Channel Manager kan je alle gekoppelde OTA’s efficiënt beheren en overboekingen vermijden. Aanpassingen aan je prijzen en beschikbaarheid worden in real time gesynchroniseerd op al je online boekingskanalen. Koppel met 200+ OTA’s, gaande van grote spelers als Booking.com, Expedia, Airbnb en Agoda tot lokale zoals Logeren in Vlaanderen Vakantieland en Voordeeluitjes.nl.

Plaats je hotel op metasearchplatformen

Hoewel OTA’s onmisbaar zijn voor hotels, zijn ze niet de allesomvattende oplossing voor je online distributie. Een ander hulpmiddel dat reizigers vaak gebruiken om een verblijf te vinden zijn metasearch-zoekmachines. Daarmee kunnen ze de prijzen op verschillende boekingssites namelijk makkelijk vergelijken, waarbij de goedkoopste optie telkens wordt uitgelicht.  

Metasearchplatformen bieden zelf geen kamers aan maar ondersteunen het boekingsproces door gebruikers door te verwijzen naar boekingssites, vaak in ruil voor een vergoeding voor het opnemen van je hotel en het doorlinken. Ze zijn een uitstekend kanaal om je accommodatie en je directe boekingskanaal te promoten. Enkele belangrijke zijn Google Hotel Search, TripAdvisor en Trivago.

Als je wil dat je hotel en directe boekingskanaal opvallen ten opzichte van de concurrentie, overweeg dan om te adverteren op deze platformen. Meestal kan je kiezen tussen verschillende commissiemodellen: cost per click, cost per acquisition of cost per stay.  

Koppel met Global Distribution Systems

Een Global Distribution System (GDS) geeft reisagenten toegang tot de juiste real-time prijzen en beschikbaarheid van diverse reisgerelateerde diensten, van vluchten tot hotelkamers en autoverhuur. Vooral bedrijven doen vaak een beroep op reisbureaus om zakenreizen voor hun werknemers te regelen.

Voor hotels bieden Global Distribution Systems een efficiënte manier om met meerdere reisbureaus tegelijk in contact te treden en om kamers last-minute verhuurd te krijgen. Een ander voordeel is dat je hotelkamers op deze reserveringsplatformen in bundels aangeboden kunnen worden. Dankzij de toename van je boekingen is de initiële setupkost snel terugverdiend. Bekende spelers in de GDS sector zijn Amadeus, AIC Travel Group, SynXis, and ATEL.

Global Distribution System
Global Distribution System

Zorg voor een rendabele distributiestrategie voor je hotel

Bovengenoemde partners zijn uitstekend voor je online zichtbaarheid, maar hoe maximaliseer je de winstgevendheid van je online distributiestrategie? Cubilis genereert eenvoudig te interpreteren verslagen, zodat je inzicht krijgt in de doeltreffendheid van je distributiekanalen. Op basis van deze gegevens kan je bijsturen waar nodig.

De juiste prijzen aanbieden op het juiste moment is cruciaal. Revenue Management Systemen (RMS) zoals RevControl en RoomPriceGenie helpen je bij het optimaliseren van je prijsstrategie en kunnen je RevPAR aanzienlijk verhogen. Met een RMS-partner kan je het dagelijkse beheer van je tarieven versnellen en automatiseren via de integratie met je Channel Manager.  

Verlies tot slot de belangrijkste voorwaarde voor een winstgevende hoteldistributiestrategie niet uit het oog: het vinden van een gezonde balans tussen indirecte en directe boekingen. Vergeet met andere woorden je directe kanalen niet: je website met geïntegreerde Booking Engine en je sociale media. Boost je directe verkoop verder door te werken met een Payment Service Provider. Die garandeert een vlotte boekings- en betaalervaring van begin tot eind, wat gasten aanmoedigt om de boeking te voltooien.

Cubilis Channel Manager verbindt je met de juiste partners

Onze Channel Manager is een onmisbare tool om de online zichtbaarheid en distributiestrategie van je hotel te optimaliseren. Hij geeft je toegang tot de juiste partners en laat je toe om al je kanalen vanuit één centraal punt te beheren. Wil je de vele voordelen zelf ontdekken? Vraag je gratis trial aan via onderstaand formulier!