Aan het begin van de pandemie werd een groot deel van het horecapersoneel ontslagen. Velen van hen kozen voor een baan met meer zekerheid en keerden niet meer terug naar de horecasector. Dit heeft geleid tot een tekort aan zowel arbeidskrachten als ervaring. Dus, hoe kan je een vol hotel runnen met minder werknemers en die tegelijkertijd tevreden houden?

#1 – Automatiseer je gastencommunicatie

Laat jouw hotelwebsite het werk doen! Op voorwaarde dat je over een professionele, gebruiksvriendelijke website beschikt, kan je hem 24/7 inzetten als sales- en klantendiensttool. Zorg ervoor dat bezoekers de nodige informatie snel kunnen terugvinden en makkelijk rechtstreeks kunnen boeken. Dit zal het aantal telefoontjes en e-mails naar je accommodatie aanzienlijk verminderen. Om nog meer tijd te besparen kan je een chatbot introduceren (met Quicktext) die veelgestelde vragen in jouw plaats beantwoordt.

Voor elke reservering die je ontvangt, moeten een aantal e-mails voor, tijdens en na het verblijf worden verstuurd: bevestigingen, reminders, praktische info of updates, upsell-berichten, uitnodigingen om een review achter te laten, marketingnieuwsbrieven ... Dit kan een behoorlijk tijdrovende opgave zijn! Je kan het proces sneller laten verlopen met Emailinglist, onze voordelige mailingoplossing waarmee je eenvoudig geautomatiseerde e-mails kan versturen naar je gasten. Wist je dat je ook je upselling kan automatiseren? Tools zoals Oaky zijn een grote hulp als je meer omzet wil draaien door extra’s, add-ons en upgrades te verkopen.

Automatische gastencommunicatie
Automatische gastencommunicatie

#2 – Vereenvoudig je betalingsproces

Laten we eerlijk zijn, de betaling is niemands favoriete onderdeel van de hotelervaring. Verwerk je betalingen nog steeds handmatig in je hotel? Dan is het wellicht tijd om je aanpak te moderniseren. Heb je er al aan gedacht om een self-servicekiosk te plaatsen in je accommodatie? Die kan een heel aantal administratieve receptietaken overnemen, waaronder betalingen, zodat het personeel zich kan concentreren op taken die meer voldoening geven.  

In elk geval is het tegenwoordig een absolute must om te werken met een Payment Service Provider (bv. Mollie, Stripe, Worldline, ...). Het reduceert het aantal uren dat je personeel besteedt aan het verwerken van betalingen aanzienlijk, omdat het onnodige manuele taken wegneemt. Als je een PSP koppelt aan je Booking Engine, kunnen gasten de transactie op voorhand uitvoeren of autoriseren. Hun persoonlijke gegevens worden automatisch geverifieerd en veilig opgeslagen door de dienstverlener, terwijl het hotel altijd betalingsgarantie heeft. Rekeningen kunnen op elk moment automatisch worden vereffend en je medewerkers verliezen minder tijd aan foutieve kaartgegevens, no-shows, late annuleringen, chargebacks of betaalweigeringen.

#3 – Automatiseer je revenue management

Zoals je ongetwijfeld weet, is het handhaven van een rendabele prijsstrategie een fulltime job als het grondig wordt aangepakt. Markttrends moeten dagelijks worden bijgehouden, bedrijfsrapporten moeten worden geanalyseerd en de kamerprijzen moeten worden aangepast op alle boekingskanalen. Een goed Revenue Management Systeem (RMS) zoals RoomPriceGenie of RevControl automatiseert dit proces volledig, zodat jouw (revenue) manager zich geen zorgen hoeft te maken over last-minute wijzigingen.  

Een RMS stelt meerdere keren per dag optimale tarieven voor op basis van een enorme hoeveelheid data, met als extra optie om ze automatisch te uploaden. RevControl voorspelt ook je bezettingsgraad, zodat je jouw personeelsbezetting erop kan afstemmen. Het resultaat? Een maximale omzet met een minimum aan personeel!

Revenue Management System
Revenue Management System

#4 – Houd je werknemers tevreden

Gezien de huidige schaarste op de arbeidsmarkt is employer branding essentieel om werknemers aan te trekken en te behouden. Stel jezelf de vraag: “What’s in it for them?” Door een merk gericht op werknemers te creëren voor je hotel en je kernwaarden te communiceren kan het personeel zich beter identificeren met het bedrijf. De volgende stap is om ze te veranderen in ambassadeurs. Als mensen graag voor je werken, zijn ze meer geneigd om hun positieve ervaringen te delen met vrienden, familie en op sociale media. Met andere woorden: gratis reclame voor jou als werkgever!

Vergeet tot slot niet om even veel aandacht te besteden aan het behoud als aan de rekrutering van medewerkers. Het is belangrijk om je personeel een duidelijk carrièreplan en doel te bieden. Een van de belangrijkste redenen van het personeelstekort in de hotelsector is dat werknemers zich ondergewaardeerd voelen en overstappen naar sectoren die een beter salaris bieden. Neem ze dus niet voor lief, maar laat zien dat je in ze wil investeren. Beloon loyaliteit met opslag, bonussen en opleidingen. Maak daarnaast gebruik van technologie en bied je personeel de nodige tools om hun administratieve werklast en stressniveau te verlagen. Dit geeft hun de kans om hun takenpakket uit te breiden, nieuwe vaardigheden te ontwikkelen en eventueel door te stromen naar andere functies.  

Wil je weten hoe onze software jou kan helpen om het personeelstekort op te vangen?

Wij bieden een reeks software-oplossingen aan die eentonige, tijdrovende taken van je personeel kunnen overnemen of versnellen. Wil je meer weten over Cubilis of over onze integratiepartners die we in dit artikel hebben aangehaald? Aarzel niet om ons te contacteren via onderstaand formulier. We helpen je graag bij het vinden van de perfecte oplossing voor jouw zaak!