Wat is het doel van revenue management?

Het idee achter revenue management is om je aanbod steeds perfect af te stemmen op de vraag, zodat er een optimaal evenwicht ontstaat tussen je kamerprijzen en bezettingsgraad. Concreet betekent dit dat je elke kamer tegen de maximale prijs verkoopt, terwijl je zo weinig mogelijk kamers leeg laat staan. Het uiteindelijke doel? Een zo hoog mogelijk rendement!  

Wat houdt het in om een revenue manager aan te stellen?

Een revenue manager richt zich op alles wat met prijzen en beschikbaarheid te maken heeft. Het is zijn of haar taak om elke kleine verandering in de markt op te volgen en er onmiddellijk op in te spelen. Er moeten dus een heleboel gegevens worden verzameld en geïnterpreteerd.

Wanneer je dit leest, begrijp je waarschijnlijk waarom dit zo'n tijdrovende taak is. En laat tijd nu net iets zijn wat hotelpersoneel niet in overvloed heeft. Daarom wordt revenue management vaak naar achteren geschoven op de agenda.  

Is revenue management enkel relevant voor grote hotels?

Hoe groter het hotel, hoe complexer de noden. Grotere hotels trekken vaak een breder publiek en bieden een grotere variëteit aan kamertypes, wat overeenstemt met een grotere behoefte aan een dynamische prijszetting. Voor een groter hotel is het daarom opportuun om een interne revenue manager aan te stellen.  

In een kleiner hotel draait revenue management om terugkerende klanten, prijzen van concurrenten en evenementen in de omgeving. Deze factoren kunnen makkelijk worden bijgehouden met een Revenue Management System (RMS) dat automatische analyses uitvoert en optimale prijzen voorstelt.

Revenue Management System
Revenue Management System

Waarom is een Channel Manager een must voor goed revenue management?

Als je twee of meer kanalen gebruikt om je kamers te distribueren, is het aan te raden om een Channel Manager te gebruiken. Zo kan je op alle kanalen dezelfde prijzen tonen (rate parity). Ook de beschikbaarheid van je kamers wordt gesynchroniseerd, wat dubbele boekingen voorkomt.  

Met onze hotelsoftware Cubilis kan je tariefbeheer implementeren zonder uren tijd te besteden aan het manueel updaten van prijzen. Het geeft je ook toegang tot betrouwbare RMS-partners die voor jou de markttrends analyseren. Met andere woorden, de meest efficiënte oplossing om de juiste prijs op het juiste moment te bieden!  

"Wij raden iedereen die met twee of meer kanalen werkt sterk aan om Cubilis te gebruiken."
Angelina Motzo, XO Hotels

Klaar om je opbrengsten te maximaliseren?

Bezoek onze Marketplace om te zien met welke Revenue Management Systemen je kan koppelen. Mocht je onze Cubilis Channel Manager nog niet gebruiken, aarzel niet om je gratis proefversie aan te vragen via onderstaand formulier!