Waarom is het zo belangrijk om te werken met Online Travel Agencies?
Betere online zichtbaarheid en bezettingsgraad
OTA's doen de marketing voor jou! Dankzij hun immense populariteit stellen ze jou in staat om een veel grotere markt te bereiken dan jij in je eentje zou kunnen. Heel wat reizigers zoeken, vergelijken en boeken hotels via deze platformen, wat resulteert in veel meer boekingen voor jou.
Meer directe (commissievrije) reserveringen
Vanwege het zogenaamde "billboard effect" bezoekt meer dan de helft van de gebruikers de hotelwebsite na het vinden van een geschikt hotel op een OTA. Op die manier vinden veel meer potentiële gasten hun weg naar jouw website dan anders het geval zou zijn! Daar kan je hen overtuigen om direct te boeken door een goede deal en een eenvoudig boekingsproces te bieden.
Wat zijn de belangrijkste OTA's om mee te koppelen?
#1 Booking.com
Met miljoenen accommodaties en dagelijkse gebruikers is Booking.com (onderdeel van Booking Holdings) de populairste boekingssite ter wereld. Dankzij de grote naamsbekendheid en de sterke marketing starten veel reizigers hun zoektocht op deze website.
#2 Expedia.com
De andere dominante OTA wereldwijd is Expedia.com, een zeer populair platform in Noord-Amerika en Azië. Expedia Group bezit daarnaast een hele reeks andere reiswebsites, waaronder Orbitz, Hotels.com, Trivago en Vrbo.
#3 Agoda
Agoda, eigendom van Booking Holdings, is een van de snelst groeiende boekingsplatformen en vooral populair in de Indo-Pacifische regio, hoewel het een mondiaal bereik heeft.
#4 Airbnb
Airbnb heeft een iets andere benadering dan de andere OTA's in deze lijst. Zijn aanbod van accommodaties bestaat voornamelijk uit bed & breakfasts, vakantiehuizen, appartementen en kleine, betaalbare hotels.
#5 HRS
HRS is een toonaangevende OTA in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland, met ook een sterke positie in andere Europese landen.
#6 Hotels.com
Hotels.com (onderdeel van Expedia Group) biedt reizigers een enorm aanbod aan overnachtingsmogelijkheden, met honderdduizenden accommodaties over de hele wereld. Het platform is zeer populair in Europa en heeft een interessant getrouwheidsprogramma voor zijn trouwe klanten.
#7 Trip.com
Nu de laatste reisbeperkingen vanwege Covid wegvallen, komt er opnieuw een toenemende toestroom van toeristen uit China, wat Trip.com een zeer interessante partner maakt voor hotels in alle uithoeken van de wereld.
#8 Lastminute.com
Dit is een veelgebruikte OTA onder Europese reizigers, vooral in het Verenigd Koninkrijk, Italië en Frankrijk. Lastminute.com biedt een uitgebreid aanbod aan accommodaties en staat bekend om hun interessante aanbiedingen.
#9 HotelSpecials
HotelSpecials is een Nederlandse OTA die vooral in Europa gevestigde hotels aanbiedt. Het richt zich op reizigers die een betaalbare vakantie zoeken.
#10 Weekendesk
Tot slot hebben we Weekendesk, een populaire Europese boekingssite die focust op korte verblijven zoals citytrips en weekendjes weg.
Waar moet je op letten bij het kiezen van je OTA's?
Behalve de schaal en het bereik van boekingsplatformen zijn er nog een aantal andere factoren waarmee je rekening moet houden bij het uitbouwen van je distributiestrategie:
- Wie is je doelgroep? (nationaliteit, boekingsgedrag, ...)
- Wat is je hoteltype (bv. budget vs. luxe)?
- Welke commissietarieven hanteert de OTA?
- Wat zijn de algemene voorwaarden van de OTA?
- Welke opties voor promotie biedt de OTA? (kortingen, advertenties, loyaliteitsprogramma's ...)
- Welke OTA's gebruiken je directe concurrenten?
In een eerder artikel vind je meer tips om een hoteldistributiestrategie te ontwikkelen.
Ontbreken er enkele OTA's in je distributiemix?
Zet eenvoudig nieuwe OTA-koppelingen op in Cubilis! Gebruik je Cubilis nog niet? Om je prijzen en beschikbaarheid op je OTA's efficiënt te beheren heb je een hotel Channel Manager nodig. Je kan ons altijd contacteren voor meer informatie, advies of hulp.