Blog

Nieuwe marktinzichten, product updates
en praktische do’s & don’ts.

De ultieme OTA-gids 2024: kies de juiste OTA’s

[eBook] De ultieme OTA-gids 2024: kies de juiste OTA’s voor meer boekingen

Het OTA-landschap (Online Travel Agency) is groot en verandert voortdurend, vooral gezien de sterk evoluerende voorkeuren en boekingsgewoonten van gasten de laatste jaren. Hoe kies je nu de juiste mix van OTA’s voor jouw hotel, bed & breakfast, vakantiewoning of hostel? Dit eBook biedt een uitgebreide gids met 70 grote en niche-OTA’s die het overwegen waard zijn!

Ontdek meer blogartikels

hotel RevPAR verhogen

Hoe je hotel RevPAR verhogen?

Wil je dat je kamers meer inkomsten genereren? Bezettingsgraad is één aspect, maar een hogere bezettingsgraad betekent niet altijd meer inkomsten: het gaat erom hoe je elke kamer verkoopt en tegen welke prijs! Ontdek 4 strategieën om je RevPAR of opbrengst per beschikbare kamer te verhogen.

Bereid je Booking.com-profiel voor op 2024 voor meer hotelboekingen in het laagseizoen

Te weinig hotelboekingen in het laagseizoen? Bereid je Booking.com-profiel voor op 2024

Moeite om voldoende boekingen voor Q1 2024 te genereren via Booking.com? Booking.com is een essentieel distributiekanaal voor veel hotels, B&B's en vakantiewoningen. Toch kan het eerste kwartaal, dat volgens de data typisch laagseizoen is, een echte uitdaging vormen. Hier zijn 5 tips om je Booking.com-resultaten te verbeteren voor meer reserveringen!

Hoteliers die inspelen op nieuwe hospitality trends

Nieuw in hospitality: 15 belangrijke hotel- & reistrends voor hoteliers in 2023

De hospitality-sector is voortdurend in beweging. Door de nieuwste hotel- en reistrends te begrijpen en omarmen, kan je concurrenten voorblijven en voldoen aan de veranderende verwachtingen van reizigers voor een optimale gastervaring. In dit artikel overlopen we 15 belangrijke hospitality-trends op het gebied van technologie, reisbehoeften en boekgedrag..

Hotelmedewerkers in backoffice

Basisprincipes van de hotelwereld: de belangrijkste begrippen in hotelmanagement

Wie een hotel of B&B uitbaat, moet over veel verschillende vaardigheden beschikken, vind je ook niet? Een van de belangrijkste aspecten is het begrijpen van de meestgebruikte vaktermen in de hotelsector. Door deze terminologie te beheersen, kan je je strategie, operationele werking en winstgevendheid naar een hoger niveau tillen. Duik met ons in de belangrijkste hotelgerelateerde begrippen, afkortingen en concepten!

Reizigers die Booking.com app gebruiken op smartphone

Krijg meer zichtbaarheid op Booking.com met mobiele en geo-tarieven

Booking.com is nog steeds de grootste OTA in Europa. Daarom is het zo belangrijk om met je accommodatie op te vallen op dit platform. Met een speciaal tarief voor mobiele boekers en landgebonden tarieven kan je meer zichtbaarheid krijgen op Booking.com!

Groep Gen Z reizigers die hotel boeken via Hopper app

Vergroot het bereik van je hotel met de snelgroeiende OTA Hopper

Trends op het gebied van online boeken evolueren voortdurend, waardoor het voor accommodatie-eigenaren een uitdaging is om bij te blijven. Voor een maximale bezettingsgraad is het belangrijk om zichtbaar te zijn op de juiste distributiekanalen. Dankzij de nieuwe integratie tussen Cubilis en Hopper kan je nu een interessante nieuwe reismarkt bereiken!

Hotel Astoria De Haan - hotelmarketing

Bereik meer gasten: versterk je hotelmarketing over het hele gastentraject

We hoeven het je niet te vertellen: er heerst hevige concurrentie op de hotelmarkt. Met een sterke hotelmarketingstrategie kan je je afzetten tegen de concurrentie en meer gasten naar je zaak trekken. In dit artikel geven we je een aantal concrete hotelmarketingtips voor elke fase van het gasttraject.

Hotelgasten met smartphone

Gastencommunicatie: ga voor een omnichannel strategie

Tegenwoordig verwachten reizigers meer dan een droge boekingsbevestiging en incheckmelding. Meerdere touchpoints hebben bij elke stap in het gasttraject is de nieuwe norm, d.w.z. vóór aankomst, tijdens het verblijf en erna. Ontdek hoe je een succesvolle communicatiestrategie kan opzetten voor een betere gastervaring en meer winst!

Hoteliers helpen om de juiste OTA's te kiezen

De top 10 beste Online Travel Agencies (OTA’s) voor jouw hotel

Je hotelkamers aanbieden via meerdere Online Travel Agencies is de manier bij uitstek om meer boekingen te genereren en een stabiele bezettingsgraad te bereiken. Ondanks hun soms pittige commissies kan je er als hotel niet omheen. Er bestaan tal van OTA's waaruit je kan kiezen, elk met hun unieke voordelen en doelgroepen. In dit artikel lichten wij onze top 10 uit.

Hotelier die een overboeking ontvangt

Hoe voorkom je overboeking in je hotel?

Krijg je geregeld te maken met overboekingen in je hotel? Dan komt dat misschien doordat je handmatig reserveringen bijhoudt en beschikbaarheden bijwerkt op je boekingskanalen. Overboeking is niet alleen nadelig voor de gastervaring, maar je personeel verliest ook tijd met het plegen van telefoontjes en het proberen op te lossen van het probleem. Dus, wat kan je ertegen ondernemen?

Hotelreceptionist die interageert met zijn gasten

Populairste Property Management Systems voor hotels: onze top 10

Met een Property Management System (PMS) voor hotels kan je jouw zaak op een efficiënte en gestructureerde manier uitbaten, wat zowel de gastbeleving als jouw winstgevendheid bevordert. De vraag is niet of je een PMS nodig hebt, maar welke het beste aan jouw behoeften voldoet. Daarom hebben we een top 10 samengesteld van de PMS’en die het vaakst aan Cubilis gekoppeld worden.

Eenvoudig en efficiënt rate management

Maak jouw hotel rate management efficiënter

Altijd dezelfde kamerprijzen aanhouden mag dan wel gemakkelijk zijn, het is allesbehalve een winstgevende aanpak in de huidige al te verzadigde markt. Hoteliers moeten een flexibele prijsstrategie aannemen om meer inkomsten te genereren en tegelijkertijd een goede bezettingsgraad te handhaven. In dit artikel bespreken we hoe je dit voor elkaar krijgt zonder in het werk te verdrinken.

hotel in België

De Belgische hotelsector na corona: een paar belangrijke trends

Voor de hele horecasector is het ontzettend zwaar geweest om de schade veroorzaakt door de pandemie te boven te komen. Onze partner OTA insight heeft de Belgische markt onder de loep genomen om met jou de belangrijkste inzichten rond de vraag naar en prijszetting van hotels te delen.

Hotel revenue meeting

IFHG deelt 7 doeltreffende tips om jouw revenue management te verbeteren

Het is november! Voor veel hotels is november de start van het laagseizoen. Er reizen minder mensen en het congresseizoen loopt ten einde. Hoewel de inkomsten dalen, is het ook een uitstekend moment om de prestaties van de afgelopen zomer te evalueren en plannen te maken voor het komende jaar.

RevControl revenue management made easy

Revenue Management made easy: 3 tips van de experts van RevControl

Heb jij de controle over je kamerprijzen? Ben je overtuigd dat je prijsintegriteit goed staat en gebruik je de beschikbare oplossingen tot het volle potentieel? Met een sterk stijgende vraag in reizen en een hoog volume in last-minute reserveringen, is controle hebben over je revenue management strategie – de juiste kamerprijs, op het juiste moment op de juiste distributiekanalen – belangrijker dan ooit.

Nieuwe Cubilis hotel software

De nieuwe Cubilis is er: onze hotel Channel Manager is klaar voor de toekomst!

De (horeca)wereld staat niet stil. Daarom moeten we met z'n allen blijven vooruitgaan! De nieuwe Cubilis is er om jou te helpen de uitdagingen van vandaag en morgen aan te pakken. Benieuwd naar alle verbeteringen die we hebben aangebracht? Lees dan zeker verder!

Hotel revenue management

Waarom elke hotelier aan revenue management zou moeten doen

Hoe haal je het maximum uit jouw beschikbare kamers en je boekingen? Het antwoord is revenue management! We hadden er een inspirerend gesprek over met with Angelina Motzo, director of marketing, reservations, sales & ICT bij XO Hotels. Ontdek waarom revenue management zo essentieel is en hoe je er meteen mee aan de slag kan gaan.

Hoteliers die een hoteldistributiestrategie uitwerken

Je hoteldistributiestrategie opzetten: een stappenplan

Een rendabele hoteldistributiestrategie is een van de hoekstenen van het succesvol runnen van een accommodatie. Zonder distributie van je kamers, geen gasten in je hotel of bed & breakfast! Omdat het vinden van de juiste mix van distributiekanalen een uitdagende opgave kan zijn, hebben wij de verschillende stappen op een rijtje gezet, evenals enkele belangrijke punten om in het achterhoofd te houden.

Persoonlijke hotelservice

Hoe kan je de gastervaring in jouw hotel verbeteren?

Hotelgasten verlangen vandaag de dag naar een unieke ervaring waarin storytelling een belangrijke rol speelt. Voor hotels betekent dit dat simpelweg een ‘aangenaam verblijf’ bieden niet meer volstaat. Welke acties kan je doorheen het klanttraject ondernemen om de gastervaring in je hotel te verbeteren?

Personeelstekort horeca

4 manieren om het personeelstekort in de hotelsector op te vangen

Zoals de meesten onder jullie wel zullen weten, kampt de hotelsector sinds de COVID-pandemie met een ernstig arbeidstekort. Nu de reismarkt weer snel aantrekt, staan hoteliers voor een grote uitdaging. In dit artikel bespreken we 4 manieren waarop jij het personeelstekort het hoofd kan bieden.

Hotel receptie

4 onmisbare Cubilis-functies die elke hotelier moet kennen

Profiteer jij al van de vele troeven die Cubilis in huis heeft om jouw business te boosten? In dit artikel zetten we enkele van de belangrijkste functionaliteiten op een rijtje die je inkomsten helpen maximaliseren!

Revenue Management System voor hotels

Maximale opbrengst, minimale inspanning: maak kennis met onze nieuwe partner RoomPriceGenie

RoomPriceGenie is een prijstool die Revenue Management toegankelijk maakt voor alle accommodatie-eigenaren. Dankzij deze integratie kan je je prijsstrategie automatiseren om zo je inkomsten te maximaliseren!

Hoteliers en partners

Kies de juiste partners om de visibiliteit en omzet van je hotel te verhogen

Als de spil van je online distributiesysteem maakt Cubilis Channel Manager het mogelijk om te integreren met verschillende partners die je zichtbaarheid en kamerbezetting helpen verhogen. Met welke partners moeten hotels absoluut samenwerken in de sterk competitieve markt van vandaag? We hebben ze voor jou op een rijtje gezet …

Zakenpartners die de trap op gaan

Hoe kan je omhoogklimmen in de ranking van OTA’s?

De ranking op online travel agencies (OTA's) bepaalt voor een groot stuk het succes van een hotel of B&B. Booking.com schat dat 80% tot wel 90% van de geconverteerde boekingen van de eerste twee pagina's van de lijst komen. Gelukkig zijn er verschillende acties die je kan ondernemen om je positie te verhogen en je kans om geboekt te worden te vergroten.

Hotelmanagement meeting

Maximaliseer de online zichtbaarheid van je hotel

Hoe kan je hotel meer boekingen en een hogere bezettingsgraad krijgen? Om je boekingen te verhogen, moet je eerst je zichtbaarheid vergroten via verschillende kanalen.

Business partners

Ken je onze betaalpartners al?

Als hoteleigenaar of -manager begrijp je als geen ander hoe belangrijk het is om je aan te passen aan veranderende consumenteneisen en regelgevingen. Hetzelfde geldt voor het betaalproces dat je biedt. Als je zowel je gasttevredenheid als je betaalgarantie wil handhaven, is een Payment Service Provider (PSP) precies wat je nodig hebt!

Online betalen op elk moment

Veilig betalen bij elke stap in het klanttraject

Dankzij nieuwe betaaltechnologieën is betalen tegenwoordig mogelijk bij elke stap in het klanttraject. Dit komt perfect tegemoet aan de steeds veeleisender wordende consumenten, die graag zelf willen bepalen wanneer en hoe ze betalen. Gasten krijgen meer flexibiliteit, hotels krijgen betaalgarantie en het betaalproces zelf is uiterst veilig. Fantastisch toch?

Makkelijk online betalen

Zorg voor een online betaalervaring zonder frictie

Sinds de implementatie van de PSD2-wetgeving volstaan louter creditcardgegevens niet meer om transacties te garanderen. Hoe kan je je gasten een zo eenvoudig mogelijk betalingsproces bieden en tegelijk no-shows, late annuleringen, betaalweigeringen en chargebacks vermijden?

Betalingen in de hotelsector

Betalingen in de hotelsector: een brandend actueel thema

De afgelopen decennia is de betaalindustrie sterk geëvolueerd. Het aanvaarden van online betalingen is voor hotels even vanzelfsprekend geworden als het aanvaarden van online reserveringen. Waarom is het zo belangrijk om mee te zijn met deze evolutie en je betalingsbeleid te updaten? Gemak is hier het sleutelwoord, zowel voor jou als voor je gasten!

Betaal minder commissie

Geniet van korting op je Booking.com commissies

Tijdens het reisseizoen kunnen de commissies die OTA’s aanrekenen flink oplopen. Aangezien het toerisme momenteel aantrekt, lanceert Booking.com een Summer Discount-actie waarmee deelnemende hotels 30% korting kunnen krijgen op commissies. Met het programma verbeter je je distributie op het platform en kan je meer boekingen genereren tegen een lagere acquisitiekost.

eBook direct booking strategie

[eBook] Optimaliseer je direct booking strategie!

Bij het streven naar meer directe boekingen staan hoteliers voor twee grote uitdagingen: de sterke concurrentie van OTA's (Online Travel Agencies) en de veranderende consumententrends. In dit gratis eBook delen we tal van praktische tips om deze uitdagingen te overwinnen.

succesvolle hotelmanagers

Rechtstreeks boeken is 'hot’

Tot en met 2019 domineerden grote OTA’s de markt, met een aandeel van bijna 90% van alle online boekingen. Maar tijdens de pandemie namen de rechtstreekse boekingen een hoge vlucht. In 2020 en 2021 gebeurden gemiddeld 20,5% van alle reserveringen rechtstreeks, een toename van maar liefst 73% vergeleken bij 2019! Hoe benut je deze trend optimaal en zet je dit om in een duurzame strategie?

Succesvolle hotelmanagers

Boost gratis je rechtstreekse boekingen dankzij Google!

Ben je het beu om een groot deel van je winst te zien verdwijnen door commissies? Dan is de enige oplossing om het aandeel rechtstreekse reserveringen te doen stijgen ten opzichte van de boekingen via OTA’s. Ontdek hoe je dit eenvoudig kan bereiken via Google Hotel Search!

Bereid je voor op de toeristische revival!

Bereid je voor op de toeristische revival!

Na enkele moeilijke seizoenen ziet het vakantiejaar 2022 er hoopgevend uit. Bijna alle corona-restricties zijn weggevallen en veel reizigers zijn bereid om flink wat budget uit te trekken voor hun langverwachte vakantie.

Beheer meerdere boekingskanalen

Hoe beheer je meerdere boekingskanalen?

Als je meer online visibiliteit wilt, is het belangrijk om aanwezig te zijn op verschillende boekingskanalen. Maar het beheren van de prijzen en beschikbaarheden brengt veel administratie met zich mee.

Koppel met meer dan 400 partners!

Jouw hotelbusiness naar een hoger niveau? Cubilis Channel Manager koppelt met de juiste partners!

Een Channel Manager staat erom bekend hotel en B&B eigenaren te helpen hun accommodatie op meerdere boekingskanalen te promoten. Met deze hotel software kun je prijzen & beschikbaarheid op al jouw online platformen op een efficiënte wijze beheren. Maar voor Cubilis Channel Manager is dat slechts het beginpunt. Cubilis vormt niet alleen de kern van jouw online distributie, het is ook de toegangspoort tot vele andere integraties die je helpen jouw hotelbusiness uit te breiden.

Directe boekingsprijs in de kijker met onze Ratebox!

Zet je directe boekingsprijs in de kijker dankzij onze Ratebox

Als hoteleigenaar of manager zal je altijd proberen om zo weinig mogelijk commissie te betalen, dus je zal proberen om zoveel mogelijk directe boekingen te genereren. De websitebezoeker moet direct overtuigd zijn van de voordelen om direct te boeken. De perfecte manier om je voordelen uit te lichten is een prijsvergelijkingstool (Ratebox). Deze box verschijnt op je home pagina en toont zowel je directe prijs als die van andere boekingskanalen.

eBook: Optimaliseer jouw hotelwebsite

eBook: Optimaliseer jouw hotelwebsite

Vandaag start de zoektocht naar de perfecte accommodatie grotendeels online. Het is daarom van groot belang dat je online professioneel aanwezig bent. De online zichtbaarheid van jouw hotel is net zo belangrijk geworden als de fysieke uitstraling.

Hotelwebsite Cubilis

Ga voor een professionele website en krijg meer directe boekingen

Je eigen website is je visitekaartje én een heel belangrijke inspiratiebron voor jouw gasten. Want ook al zijn OTA’s niet meer weg te denken als boekingskanaal, toch blijft de eigen hotelwebsite nog altijd één van de belangrijkste reserveringskanalen.