Wat is hoteldistributie?

Hoteldistributie is het aanbieden van hotelkamers aan klanten via verschillende kanalen, zowel online als offline.

Waarom is een doeltreffende distributiestrategie belangrijk voor hotels?  

Gezien de grote concurrentie op de reismarkt is online aanwezigheid van cruciaal belang. Als je niet aanwezig bent op de boekingskanalen die je doelgroep vaak gebruikt, zal onvermijdelijk een van je concurrenten met je potentiële klant aan de haal gaan. Volgens een recente studie van Expedia voeren reizigers gemiddeld 43 zoekopdrachten uit voordat ze boeken, dus zorg ervoor dat je aanwezig bent op diverse boekingskanalen.    

"Reizigers voeren gemiddeld 43 zoekopdrachten uit voordat ze boeken."
- Expedia Group

Door de zichtbaarheid van je hotel of B&B te vergroten, kan je een maximale kamerbezetting bereiken, een van de belangrijkste bedrijfsdoelstellingen van elke hotelier. Het is zaak een gezond evenwicht te vinden tussen je directe en indirecte distributiekanalen. Als je alleen op je eigen website vertrouwt om reserveringen binnen te halen of juist uitsluitend afhankelijk bent van een paar OTA's, is er veel ruimte voor verbetering.

Indirecte & directe hoteldistributiekanalen
Indirecte & directe hoteldistributiekanalen

Bepaal je unieke troeven en je doelpubliek

Het is belangrijk voor hoteliers om te begrijpen dat er geen magische formule bestaat voor het samenstellen van de 'juiste' distributiemix. Aangezien alle accommodaties verschillend zijn, verschilt ook het publiek dat ze aanspreken. Je accommodatietype en locatie houden rechtstreeks verband met de nationaliteit, leeftijdsgroep, gezinssituatie, reisgewoonten en interesses van je gemiddelde gast. Al deze verschillende soorten reizigers gebruiken verschillende kanalen om hun reis te organiseren.  

Bepaal je sterke punten: waarom zouden mensen in jouw accommodatie moeten verblijven in plaats van die van je concurrent? Onderscheid jezelf van de andere accommodaties in je omgeving door deze unique selling points en de buitengewone ervaring die je hotel of B&B biedt duidelijk te communiceren. Ga na bij wie dit type verblijf in de smaak valt om de juiste distributiekanalen voor je doelgroep te selecteren.  

Kies de juiste distributiekanalen voor je hotel

Online Travel Agencies (OTA’s)

De dominante positie van Online Travel Agencies op de reismarkt staat buiten kijf. Aanwezig zijn op dergelijke websites is essentieel als je zichtbaar wil zijn voor een groot aantal (internationale) reizigers die anders niet op je accommodatie zouden stuiten.  

Trek je veel Aziaten aan of vooral Europeanen? Of is je accommodatie eerder populair bij locals? Afhankelijk van je doelgroepen kunnen verschillende OTA's interessant voor jou zijn. Booking.com, Expedia en Airbnb behoren tot de meest invloedrijke OTA's wereldwijd, terwijl Trip.com en Agoda zich specifiek richten op de Aziatische markt.

Het grootste voordeel van grote, bekende OTA's is dat ze het marketingwerk in jouw plaats doen, waardoor je accommodatie een sterke online zichtbaarheid krijgt. Je profiteert ook van meer directe boekingen, omdat veel OTA-gebruikers naar de hotelwebsite overstappen om de boeking te voltooien (billboard-effect). Kleinere OTA's – vaak regionale spelers – zijn zeer geschikt om nieuwe markten of specifieke types reizigers te bereiken. Denk maar aan Voordeeluitjes.nl, O Dierbaar België en Logeren In Vlaanderen Vakantieland.

Internationale & lokale OTA's
Internationale & lokale OTA's

Metasearchplatformen

Metasearchwebsites zoals Google Hotel Search, Trivago en TripAdvisor worden ook steeds vaker gebruikt om overnachtingen te boeken. Ze zijn zeer handig voor reizigers omdat ze het vergelijken van prijzen op verschillende boekingssites vergemakkelijken. Zodra de potentiële gast een accommodatie heeft gevonden die hem aanspreekt, kan hij doorklikken naar de boekingswebsite met de beste deal. Zorg ervoor dat je eigen website in die lijst van boekingskanalen staat! In ruil rekent de metasearchwebsite meestal een vergoeding aan voor het vermelden en doorlinken.

Destination marketing-organisaties en evenementorganisatoren

Heb je al gedacht aan de toeristische dienst van je stad of regio? Hun websites hebben vaak een pagina gewijd aan accommodaties, een uitgelezen kans dus voor jou om in contact te komen met een hoog converterend publiek. Ook organisatoren van festivals of andere evenementen bieden hun bezoekers vaak arrangementen inclusief accommodatie aan. Het is zeker de moeite waard om de mogelijkheden in jouw buurt te onderzoeken!

Global Distribution Systemen (GDS)

Global Distribution Systemen kunnen gezien worden als tussenschakels tussen reisaanbieders en reizigers. Ze bieden reisagenten toegang tot nauwkeurige, realtime prijzen en beschikbaarheid van verschillende reisgerelateerde diensten: vluchten, trein- of busreizen, hotelkamers, huurauto's, ... Voor hoteliers biedt een GDS een zeer efficiënte manier om met meerdere reisagenten tegelijk in contact te komen, last minute gaten op te vullen en kamers in bulk te verkopen.

Hoewel online reisagentschappen ongetwijfeld de bovenhand hebben genomen, zijn klassieke reisagenten zeker niet verdwenen! Zij blijven vooral relevant voor complexere of specifieke soorten reizen: grote groepen, gezinnen met kleine kinderen, bedrijfsreizen, huwelijksreizen, luxe cruises ... Voor deze segmenten kunnen ze aantrekkelijke (bundel)deals aanbieden en tegelijkertijd stress en vele uren opzoekwerk elimineren. Enkele van de bekendste GDS'en zijn Amadeus, AIC Travel Group, SynXis en ATEL.  

Hotelwebsite

Een sterk rechtstreeks distributiekanaal is fundamenteel voor een winstgevende distributiestrategie. Voor de meeste accommodatie-eigenaren is hun eigen website de belangrijkste bron van directe (commissievrije) reserveringen. Ze leveren niet alleen meer winst op, maar stellen je ook in staat om meer informatie over je gasten te verzamelen en een hechtere relatie met hen op te bouwen, wat resulteert in meer terugkerende gasten.

Op je eigen website kan je echt je troeven uitspelen en je onderscheiden van de concurrentie. Bied indien mogelijk lagere prijzen en betere voorwaarden dan OTA's om directe boekingen te stimuleren. Overtuig potentiële klanten met interessante extra's en originele pakketten. Leid hen naar je gebruiksvriendelijke Booking Engine en bied veilige online betalingsmogelijkheden om de boeking voor beide partijen te garanderen. Met de Cubilis ratebox (inbegrepen in de Booking Engine) kan je de unieke voordelen van rechtstreeks boeken in de verf zetten. Lees ons vorige artikel voor meer tips om je websitebezoekers te converteren.  

Cubilis Booking Engine + ratebox
Cubilis Booking Engine + ratebox

Hoewel online boeken tegenwoordig veruit de populairste optie is, geeft een kleine groep reizigers nog steeds de voorkeur aan een telefoontje. Het is niet nodig om deze manier van boeken actief te promoten, maar door ervoor te zorgen dat je contactgegevens gemakkelijk terug te vinden zijn, kom je tegemoet aan deze selecte groep en voorkom je dat ze je concurrent kiezen boven jou.  

Sociale media

Wist je dat sociale media als Instagram, Facebook, LinkedIn en YouTube voor veel reizigers een belangrijke inspiratiebron vormen? Voor hoteliers zijn ze een uitstekende manier om USP's te communiceren en de interactie aan te gaan met (potentiële) klanten. Trek meer websitebezoekers door je accommodatie op deze kanalen te promoten, via gratis organische posts of via betaalde advertenties.  

Hoe kan je je hoteldistributiekanalen succesvol beheren?

De sleutel tot een succesvolle hoteldistributiestrategie is een gezonde balans tussen indirecte en directe distributiekanalen. Commissies die door externe boekingssites worden aangerekend kunnen oplopen tot 20%. Het is dus belangrijk om deze boekingen te compenseren met directe reserveringen. Verhoog de zichtbaarheid van je website door SEO-technieken (Search Engine Optimisation) toe te passen. Daarnaast kan je een pagina creëren speciaal voor onmisbare bezienswaardigheden en bekende toeristische trekpleisters in je omgeving (lokale SEO).

Om de rentabiliteit van je distributiestrategie verder te garanderen, kan je het beste een weldoordachte prijsstrategie implementeren gebaseerd op markttrends, speciale weekends, evenementen en natuurlijk de concurrentie. Een Revenue Management System (RMS) zoals RevControl of RoomPriceGenie is een absolute aanrader om je prijzen automatisch te optimaliseren en je RevPAR te maximaliseren.  

Al die verschillende kanalen handmatig beheren kan een hele uitdaging zijn. Een betrouwbare Channel Manager geeft je eenvoudig toegang, houdt je tarieven en beschikbaarheid up-to-date en maakt komaf met overboekingen. De Cubilis Channel Manager genereert ook heldere prestatierapporten, zodat je gemakkelijk je distributiekanalen kan monitoren en vergelijken en je strategie indien nodig kan bijsturen.  

Probeer Cubilis gratis uit

Wil je graag ontdekken hoe Cubilis jou kan helpen om tot een succesvolle distributiestrategie te komen? Vraag je gratis proefversie aan via onderstaand formulier!