Verhoog je boekingen via Online Travel Agencies (OTAs)

Aanwezig zijn op Online Travel Agencies (OTA's) is essentieel voor de online distributiestrategie van je hotel of B&B. Deze boekingssites genieten vaak grote bekendheid en populariteit in verschillende landen, wat je hotel een uitstekende online zichtbaarheid verschaft. Kies een goede mix van OTA's op basis van de eigenschappen van je gasten: zakelijk, recreatief, nationaliteit …

Met grote OTA's zoals Booking.com, Airbnb en Expedia bereik je moeiteloos internationale markten, aangezien hun websites in veel talen beschikbaar zijn. Dankzij hun geavanceerde marketing kunnen ze perfect inspelen op de veranderende eisen van de consument en veel boekingen binnenhalen. Door het billboard-effect zal ook je eigen website meer bezoekers trekken.

Kleinere, lokale boekingssites kunnen je dan weer helpen om locals te bereiken die op zoek zijn naar een specifiek type accommodatie of in een specifieke regio. In hun geval zouden grote OTA's veel te veel irrelevante opties bieden om door te spitten. Bovendien is het je misschien opgevallen dat staycations een serieuze comeback hebben gemaakt.

Weet je niet zeker op welke OTA's je jouw hotel of B&B moet plaatsen? Ontdek onze top 10 beste OTA's in dit blogartikel.

Kies de juiste mix van OTA's
Kies de juiste mix van OTA's

Plaats je hotel op populaire metasearchplatformen

Naast OTA's gaan internationale reizigers ook vaak op zoek naar een accommodatie op metasearchplatformen, aangezien de kamerprijzen op verschillende boekingskanalen daar gemakkelijk te vergelijken zijn. Door te integreren met populaire platformen zoals Trivago of TripAdvisor, krijgt je hotel een nog groter bereik. In ruil daarvoor betaal je een kleine vergoeding wanneer mensen doorklikken naar je website (cost per click).  

Een andere belangrijke metasearchomgeving is Google Hotel Search. Google probeert reizigers steeds naar dit platform te leiden, dus je hotel hieraan toevoegen – vergezeld van de juiste bedrijfsinfo en sprekende foto's – is een must. Het enige wat je nodig hebt is een gratis Google Business-pagina. Je kan zelfs een gratis directe boekingslink naar je website weergeven. Voor maximale zichtbaarheid op het platform kan je altijd opteren voor betalende Google Hotel Ads om je hotel bovenaan in de zoekresultaten te laten verschijnen.  

Optimaliseer je website voor meer rechtstreekse boekingen

Als je volledig afhankelijk bent van OTA's, betaal je te veel commissie op je reserveringen. Daarom is je directe boekingskanaal een onmisbaar onderdeel van je online distributie. Maar hoe zorg je ervoor dat mensen je website vinden en rechtstreeks willen boeken?

Om meer directe boekingen te genereren is een professioneel ogende website met gebruiksvriendelijke boekingsmodule een must. Bied vervolgens aantrekkelijke tarieven en een vlot boekingsproces. De Cubilis Booking Engine heeft alle troeven in huis voor een maximale conversie en integreert met elke website. Lees ons gratis eBook voor meer tips om je aantal directe boekingen te verhogen.

Wil je meer zichtbaarheid en websitebezoekers verwerven? Pas SEO-technieken (Search Engine Optimisation) toe op je website. Zo verschijnt je website hoger in de zoekresultaten op Google. Wil je nog een stap verder gaan, dan kan je ook een SEA-strategie (Search Engine Advertising) opzetten. Adverteren hoeft niet altijd duur te zijn: begin met kleine budgetten en zoek uit wat het beste werkt voor jouw hotel.

Betere vindbaarheid op Google
Betere vindbaarheid op Google

Gebruik sociale media om je omnichannel-aanpak te vervolledigen

Het is sterk aangeraden om actief te zijn op de populairste socialemediakanalen bij je doelgroep. Op die manier kan je immers reizigers inspireren en duurzame relaties opbouwen met (potentiële) gasten.  

Creëer een geloofwaardig en professioneel imago door regelmatig te communiceren, trouw te blijven aan je huisstijl en kwalitatieve foto's te gebruiken. Naast organische posts op je eigen profiel, kan je ook kiezen voor gerichte advertenties op Facebook en Instagram. Deze twee platformen zijn populaire inspiratiebronnen onder toeristen. Als zakenreizen je voornaamste focus zijn, dan is LinkedIn de juiste plek om je hotel te promoten.

Veel reizigers delen ook graag foto's van hun vakantie op Facebook en Instagram. Maak een locatietag specifiek voor jouw hotel, zodat gasten je kunnen geotaggen in hun posts. Op die manier zullen hun vrienden en volgers geprikkeld worden om snel een kijkje te nemen en krijgen ze al een voorproefje van de ervaring die jij te bieden hebt.

Ga voor een optimale online zichtbaarheid met Cubilis

Cubilis biedt de perfecte oplossing voor een doeltreffende online distributiestrategie tegen een betaalbaar tarief. Met de Cubilis Channel Manager verhoog je je zichtbaarheid en kan je tarieven en beschikbaarheden centraal beheren, terwijl onze Booking Engine je meer directe boekingen helpt realiseren. De ultieme combinatie!

Probeer Cubilis gratis uit

Wil je zelf de voordelen van onze Booking Engine en Channel Manager ondervinden? Vraag dan vrijblijvend je gratis Cubilis-demo aan via onderstaand formulier!