Wat is een OTA ranking?

Een OTA ranking is een manier om accommodaties te beoordelen op basis van de kwaliteit en de volledigheid van hun tekstuele en visuele inhoud. De scores worden gebruikt om hotels en B&B’s te rangschikken aan de hand van verschillende factoren:

  • Volledigheid van het profiel
  • Beoordelingen
  • Conversie

Elk kanaal gebruikt echter zijn eigen criteria voor de ranking en verandert ook geregeld van strategie, waardoor het een uitdaging is voor hoteluitbaters om hierop in te spelen. Hieronder geven we jou 5 concrete tips om je positie en dus je omzet te verhogen.

# Vind de juiste OTA-mix

Een belangrijke eerste stap is het gebruiken van de juiste OTA-mix. Door aanwezig te zijn op verschillende boekingssites kan je verschillende doelgroepen bereiken. Het aantal OTA’s is op korte tijd sterk gestegen en veel daarvan spreken specifieke groepen met specifieke wensen aan. Neem dus de tijd om verschillende sites te onderzoeken en ga vervolgens met de juiste in zee. Aanwezig zijn op de juiste platformen zorgt voor maximale interesse van bezoekers, wat jou een betere positie bezorgt.

Met Cubilis kan je kiezen uit meer dan 200 boekingssites. Via de Channel Manager kan je vervolgens alle gekoppelde OTA’s eenvoudig vanuit één centraal punt beheren.

Kies uit 200+ OTA's met Cubilis

#2 Houd je profielen up-to-date

Het is belangrijk om je profielen steeds up-to-date te houden. OTA’s straffen profielen die al lang niet meer zijn bijgewerkt namelijk af. Wanneer je foto’s van lage kwaliteit zijn of de kamertypes niet vergelijkbaar zijn, zal dat ook in je nadeel spelen. Houd hierbij ook de prijspariteitsvereiste in gedachten; Booking.com zal een accommodatie positiever beoordelen als de prijs op hun website de laagste is. Hou dus je eigen prijzen en die van de concurrentie goed bij. Hoe beter je listings bijgewerkt zijn, hoe groter de kans dat je OTA rankings verbeteren en je meer boekingen ontvangt.

#3 Verzamel reviews en reageer

Reviews zijn vaak een bepalende factor in je positie op de OTA rankings. Hotels en B&B’s met veel positieve reviews worden beloond met een hogere positie. Vergeet je klanten dus niet te vragen om een recensie achter te laten. Je kan hier eventueel zelfs een incentive aan koppelen, zoals een gratis drankje. Of die reviews positief zijn, wordt natuurlijk bepaald door de kwaliteit van de service en het verblijf. Vanzelfsprekend is het belangrijk om steeds te streven naar de hoogst mogelijke standaarden voor jouw accommodatie.

Nadat de beoordeling is geplaatst, heb je als hoteluitbater wel nog een zekere controle. Het beantwoorden van positieve, maar vooral negatieve beoordelingen is essentieel. Zo merken OTA’s dat je een actieve gebruiker bent en zullen potentiële klanten jou als betrouwbaarder aanzien. Het is ook een goede manier om een vinger aan de pols te houden en om de pijnpunten van je accommodatie te ontdekken en aan te pakken. Op die manier zullen toekomstige gasten een steeds betere ervaring krijgen. Die positieve ervaringen leiden op hun beurt weer tot positieve recensies en een stijging in de ranglijst op OTA’s.

Verzamel en beantwoord reviews

#4 Beperk annuleringen

Wanneer je veel annuleringen krijgt, zal dit ook weerspiegeld worden in je positie op boekingssites. Bedenk dus een waterdicht annuleringsbeleid voordat je jouw beschikbaarheid op verschillende kanalen uitrolt. Probeer niet te flexibel en ook niet te streng te zijn. Dit zal helpen om te improviseren in verschillende situaties en meer bevestigde boekingen te krijgen van de OTA's.

Wat kan je concreet doen? Eerst en vooral is het belangrijk om te weten waarom mensen annuleren. Verzamel en analyseer de redenen en zoek uit wanneer je die annuleringen krijgt. Is het net voor hun aankomst of enkele dagen daarvoor, is het van de kant van de derde partij, of is het vanwege overboeking? Deze informatie kan je helpen bij het vermijden van last-minute annuleringen. Op die manier behoudt je consistentie in je boekingen en verhoog je je kamerbezetting. Dat helpt zeker jouw positie op de OTA’s.

#5 BEO-algoritme

Bovenstaande tips zijn zeker nuttig, maar het blijft moeilijk om echt grip te krijgen op de positie van jouw accommodatie in de rankings. Daarom heeft consultancybedrijf Loreca een uniek algoritme ontwikkeld dat automatisch je zaak zo hoog mogelijk op deze websites plaatst. Loreca is het eerste bedrijf dat gebruikmaakt van BEO of booking engine optimalisatie: technieken om een accommodatie hoger te plaatsen op boekingssites.  

Het algoritme vindt zijn fundamenten in een parameterstudie waarin de invloed van parameters onderzocht werd op een OTA. In totaal onderzochten ze 951 parameters. Hieruit namen ze de 100 parameters met een significantie van 80% of meer. Zo kwam Loreca tot een ideale mix om een accommodatie te optimaliseren.

BEO is toepasbaar op Booking.com, Airbnb, Agoda, Expedia en nog veel meer boekingskanalen. Het algoritme zorgt voor een gemiddelde omzetstijging van 24%. Sinds kort werkt Cubilis samen met Loreca, waardoor we onze klanten een nog betere service kunnen bieden en hun online zichtbaarheid naar een hoger niveau kunnen tillen.

Meer weten?

Haal jij al alles uit je Cubilis Channel Manager of heb je bijkomende vragen? Je kan ons altijd bereiken via onderstaand formulier.