Het belang van een vlot online betalingssysteem

Het spreekt voor zich dat elk hotel een betrouwbaar betalingssysteem nodig heeft om zeker te zijn van zijn inkomsten. Tegelijkertijd hebben consumenten vandaag hoge verwachtingen en verlangen ze een snelle en moeiteloze betaling. Een vlot betaalproces bieden is daarom cruciaal geworden voor een positieve algemene gastervaring. Gelukkig voor beide partijen zijn er heel wat online betaalmethoden die aan deze eisen voldoen en hun aantal blijft groeien.

Online betaalmogelijkheden bij iedere stap

Dankzij de ontwikkeling van nieuwe technologieën kunnen online betalingen verwerkt worden op elk moment tijdens het klanttraject: bij het bevestigen van de reservering, bij het inchecken, tijdens het verblijf, bij het uitchecken of zelfs nadat de gast het hotel heeft verlaten.

#1 Vooraf betalen via je Booking Engine

Veel reizigers betalen graag vooraf zodat ze tijdens hun reis niet aan de betaling hoeven te denken. Door de Cubilis Booking Engine te koppelen aan Payment Service Providers (PSP’s) kan je jouw klanten een waaier aan betaalmogelijkheden aanbieden. Door vooraf betalen mogelijk te maken met behulp van PSP’s kan je het risico op no-shows beperken en je conversieratio verhogen.

#2 Betalen met virtuele creditcard via OTA’s

Wist je dat OTA’s als Booking.com en Expedia voortaan virtuele creditcards aannemen? Ze worden doorgaans beheerd via een e-wallet en maken makkelijke en veilige online betalingen mogelijk. Bij elke boeking wordt er een uniek kaartnummer met unieke vervaldatum en CVC gegenereerd voor eenmalig gebruik. Op die manier vindt er geen uitwisseling of opslag van werkelijke kaartgegevens plaats. De CVC wordt samen met de reservering naar Cubilis overgemaakt en kan gedurende een bepaalde periode door het hotel worden opgevraagd, waardoor de betaling gewaarborgd is.

Virtuele creditcard
Virtuele creditcard

#3 Self-servicebetalingen in je hotel

In het kader van de zelfbedieningstrend winnen online check-ins en check-outs aanzienlijk aan populariteit. Een check-in-kiosk ter vervanging van je receptiemedewerker speelt ook succesvol in op deze trend. Dankzij de nieuwste online betaaltechnologieën kan je deze functionaliteiten eenvoudig implementeren.

#4 Stuur betaalverzoeken op ieder moment

Dankzij PSP’s kan je ook betaallinks naar je gasten sturen op elk gewenst moment: voor het inchecken, tijdens hun verblijf en zelfs na het uitchecken. Zo kunnen gasten betalen wanneer het hun uitkomt en kunnen ze de betaalmethode zelf kiezen.

Verwerk jij je betalingen op een veilige manier?

Naast een betere ervaring voor de gast en betalingsgarantie voor het hotel, is het natuurlijk essentieel dat deze nieuwe betaalmethoden de nodige veiligheid bieden. Dit onderwerp is met name relevant binnen de hotelsector, waar dagelijks een grote hoeveelheid persoonlijke gegevens wordt verwerkt.

Zowel voor de klanten als voor het hotel is het belangrijk dat zorgvuldig en volgens de geldende regelgeving met persoonsgegevens wordt omgegaan. Creditcardgegevens van je klanten opvragen en ze bewaren zonder adequate beveiliging tegen ongeoorloofde toegang is niet langer een optie. Klassieke betalingen per creditcard houden een hoog risico in, aangezien de kaartgegevens in de database van het hotel worden opgeslagen en vaak zelfs worden afgedrukt.

De GDPR-wetgeving vraagt bedrijven om het minimum aan gegevens te verzamelen en ze na een bepaalde termijn te wissen. De onlangs ingevoerde PSD2-richtlijn vereist sterke klantauthenticatie om online betalingen te machtigen om frauduleus of ongeoorloofd gebruik van creditcardgegevens te voorkomen. Goed nieuws: de hierboven besproken online betaalmogelijkheden zijn volledig conform!

Meer weten?

Aarzel niet om ons te contacteren via onderstaand formulier als je interesse hebt om deze online betaalopties te verkennen. We helpen je met plezier op weg!