Wat is RevPAR?

RevPAR betekenis en formule

Voordat we ons verdiepen in strategieën om je RevPAR te verhogen, verduidelijken we eerst de betekenis en de formule van RevPAR. RevPAR of Revenue Per Available Room meet in hoeverre een accommodatie in staat is om haar kamers te vullen tegen een optimale prijs.

Hoe kan je RevPAR berekenen? Je kan RevPAR bepalen door de totale kamerinkomsten te delen door het totale aantal beschikbare kamers of door de Average Daily Rate (ADR) te vermenigvuldigen met de bezettingsgraad (OCC).

  • Formule 1: RevPAR = totale kameropbrengsten / # beschikbare kamers
  • Formule 2: RevPAR = ADR x OCC

Door de betekenis van RevPAR en de RevPAR-formule te begrijpen, kan je ervoor zorgen dat elke kamer en elke gast bijdraagt aan de winstgevendheid van je accommodatie.

#1 - RevPAR verhogen door je bezettingsgraad te verbeteren

Zoals blijkt uit de RevPAR-definitie en -formule, kan je bezettingsgraad een belangrijke bepalende factor zijn. De beste manier om je bezettingsgraad te verhogen is door je online zichtbaarheid te verbeteren. Hierdoor kunnen meer potentiële gasten je accommodatie vinden, wat resulteert in meer boekingen.

Maar het is vooral de kunst om deze hogere bezettingsgraad te vertalen naar een hogere Hotel RevPAR door optimale kamerprijzen te hanteren.

#2 - RevPAR verhogen door je kamerprijzen te optimaliseren

Kamerprijzen vormen de sleutel tot het verhogen van je hotel RevPAR. Als je wil dat je kamers meer omzet genereren, moet je de juiste prijs bieden op het juiste moment aan de juiste klant.

De beste manier om de RevPAR van je hotel of accommodatie te maximaliseren is door dynamische prijzen te implementeren. Een dynamische prijsstrategie zorgt ervoor dat je accommodatie concurrerend blijft en een maximale omzet genereert tijdens het hoogseizoen, zonder dat dit ten koste gaat van de bezettingsgraad tijdens rustigere periodes.

Het spreekt voor zich dat je kamerprijzen schommelingen in de vraag moeten volgen. Afhankelijk van je doelgroep kan je hogere prijzen vragen tijdens weekends, piekperiodes zoals schoolvakanties, belangrijke evenementen die in de buurt plaatsvinden... Houd ook rekening met de prijzen van concurrenten en je eigen bezettingsgraad. Als je bijvoorbeeld vaak kamers over hebt in bepaalde periodes, kan je een lager last-minute-tarief toepassen (rekening houdend met de extra kosten die het vullen van die extra kamers met zich meebrengt) om de RevPAR te verhogen.

Op zoek naar een haalbare manier om dynamische prijzen toe te passen? Je kan dit proces automatiseren met de Pricing Assistant gekoppeld aan Cubilis. Van deze krachtige tool is bewezen dat hij de RevPAR verhoogt door optimale prijzen aan te bevelen op basis van data en AI, zodat je prijzen zowel concurrentieel als winstgevend zijn. Probeer het gratis uit of contacteer ons voor meer info.

Pricing Assistant dynamische prijzen
Pricing Assistant - dynamische prijzen

#3 - RevPAR verhogen door upselling van pakketten en extra's

Technisch gezien kijkt RevPAR naar je kamerinkomsten zonder extra producten of diensten die erbij worden verkocht. Het aanbieden van extra's en pakketten draagt echter bij aan hetzelfde doel: je inkomsten verhogen en dus ook je winstgevendheid.

Upselling is een uitstekende manier om je omzet per boeking te verhogen. Bied leuke extra's en pakketten met een hogere waarde aan om gasten te stimuleren meer uit te geven voor een rijkere ervaring of voor extra diensten zoals maaltijden, een fles champagne, wellness, begeleide tours, fietsverhuur... Zorg ervoor dat je deze pakketten promoot op je website met aanlokkelijke beschrijvingen en foto's en dat ze direct boekbaar zijn met een link naar je boekingsmodule!

#4 - RevPAR verhogen door meer directe boekingen te genereren

Directe boekingen kunnen je RevPAR aanzienlijk verhogen en bovendien je commissiekosten drukken. In 2023 was de gemiddelde boekingswaarde van directe boekingen bij onze klanten 30% hoger dan de gemiddelde prijs van OTA-boekingen. Conclusie? Je eigen website biedt upsell-mogelijkheden en reizigers die rechtstreeks boeken zijn geneigd meer uit te geven, terwijl OTA-klanten vaak op zoek zijn naar voordelige deals.

Om meer directe boekingen te kunnen ontvangen, heb je een professionele website nodig met duidelijke calls to action (knoppen) en een naadloos rechtstreeks boekingsproces. Voeg de Cubilis Ratebox toe aan je homepage (onze prijsvergelijkingspop-up) om de voordelen van direct boeken te benadrukken.

Waarom is de Ratebox zo essentieel? Een recente analyse van de rechtstreekse boekingen van onze klanten (2023) heeft aangetoond dat klanten met een goede Booking Engine en Ratebox gemiddeld 38% rechtstreekse boekingen ontvangen, tegenover 17% met een minder optimale boekingsmodule en geen Ratebox.

Wat maakt een goede Booking Engine?

  • Real-time beschikbaarheid
  • Minimaal 3 tot 5 foto's van hoge kwaliteit per kamertype
  • Eenvoudig te volgen stappen
  • Duidelijke kamerbeschrijvingen & voorzieningen
  • Aangepaste kleuren die overeenkomen met je huisstijl
  • Onmiddellijke boeking (geen aanvraag)
  • Veilige betalingsopties

Download zeker ons gratis eBook voor nog meer rechtstreekse boekingstips.

Boost je RevPAR op een efficiënte manier met behulp van Cubilis

Met de Cubilis Channel Manager en Booking Engine kan je bovenstaande tips efficiënt in de praktijk brengen. Vraag via onderstaand formulier een gratis productdemo en gratis proefversie van 14 dagen aan van Cubilis, inclusief de nieuwe Pricing Assistant!