De opmars van rechtstreekse boekingen

Tijdens de pandemie zagen we een aanzienlijke groei van het aandeel rechtstreekse reserveringen. Gasten ondervonden dat de communicatie via een derde partij veel moeizamer verliep dan de rechtstreekse communicatie met het hotel. Bovendien bleken hotels flexibeler dan grote OTA’s op het gebied van annulaties en terugbetalingen.  

In 2019 werd slechts 11,8% van de boekingen rechtstreeks geplaatst. Dit percentage klom naar 21,5% in 2021, een stijging met 82% in twee jaar tijd. In het eerste kwartaal van 2022 was het aandeel directe boekingen gemiddeld 19,3%, wat erop wijst dat rechtstreeks boeken nog steeds beduidend populairder is dan in 2019.

Opmars rechtstreekse boekingen
Opmars rechtstreekse boekingen

Trek meer verkeer naar je website

Online aanwezigheid en vindbaarheid zijn onmisbaar voor elk bedrijf in dit digitale tijdperk. Als je hotel niet gevonden wordt door reizigers tijdens hun online zoekproces, zal het niet op het lijstje met potentiële kandidaten terechtkomen. Een omnichannel-aanpak is dan ook aan te raden.

  • OTA’s als uithangbord
    50% van de mensen bezoekt de hotelwebsite nadat ze het hotel via een OTA hebben ontdekt, ook wel het “billboard effect” genoemd. Aanwezig zijn op deze boekingssites heeft dus een positieve invloed op je directe boekingen.
  • Google Hotel Search
    Als eigenaar of manager van een hotel heb je wellicht al van dit populaire platform gehoord. Als je hotel een Google Business-pagina heeft, verschijnt het in de zoekresultaten. Via Booking Engine kan je een gratis rechtstreekse boekingslink toevoegen. Ontdek hoe je deze tool optimaal kan benutten.
  • Sociale media
    Verhoog je visibiliteit door regelmatig te communiceren over je hotel en speciale aanbiedingen op sociale media. Zo kan je reizigers inspireren en duurzame relaties uitbouwen met (potentiële) klanten. Gebruik Social Ads om een nog groter publiek te bereiken.
  • SEO & SEA
    SEO-tactieken toepassen zorgt ervoor dat je website niet verdwijnt in de zoekresultaten en zet gebruikers aan tot doorklikken. Als je nog een stap verder wil gaan, kan je er ook voor kiezen om SEA in te zetten.
Meer websitebezoekers
Meer websitebezoekers

Optimaliseer je website voor maximale conversie

Als je rekening houdt met bovenstaande tips zullen mensen je website zeker vinden. Een grote instroom van bezoekers is echter waardeloos als je conversieratio achterblijft. Hoe overtuig je die bezoekers om meteen bij jou te boeken? Hier zijn enkele criteria waaraan je website moet voldoen:

  • Professioneel & aantrekkelijk
    Zorg ervoor dat je website er mooi uitziet en professioneel oogt. Inspireer reizigers met de nodige kwalitatieve foto’s.
  • Gebruiksvriendelijk
    Je website moet eenvoudig te navigeren en altijd up to date zijn. Als bezoekers de benodigde informatie niet onmiddellijk kunnen vinden, zullen ze de website waarschijnlijk verlaten zonder te boeken. Is jouw website al 100% responsive?
  • Speel je troeven uit
    Trek de aandacht naar je onklopbare rechtstreekse boekingstarief. Benadruk ook andere voordelen van rechtstreeks boeken: speciale aanbiedingen, welkomstgeschenken, kortingscodes, interessante pakketten, getrouwheidsprogramma’s, ...

Bied een moeiteloos boekingsproces

Consumenten kiezen altijd de weg van de minste weerstand. Dat geldt ook voor het boekingsproces op je website! Voldoet jouw boekingsmodule aan deze eisen?

  • Vormgeving die past bij de website
  • Past zich aan aan mobiele apparaten
  • Opvallende calls to action
  • Duidelijk overzicht van de kamertypes en arrangementen
  • Zorgt ervoor dat je directe boekingstarief in het oog springt
  • Benadrukt speciale aanbiedingen en pakketten

Onze Cubilis Booking Engine garandeert een zorgeloos boekingsproces, zonder commissies of extra kosten. Het integreert naadloos met elke website en is volledig mobiel-vriendelijk. De ingebouwde Ratebox prijsvergelijkingstool vestigt de aandacht op je directe boekingsprijs.

Ratebox prijsvergelijkingstool
Ratebox prijsvergelijkingstool

Voorzie een snelle, veilige betaalmethode

De laatste stap van het boekingsproces zou de transactie moeten zijn. Gasten betalen vaak graag tijdens het boeken, vooral uit gemak maar ook als bevestiging van hun reservering. Daarom is het essentieel om een veilige betaalmethode aan je boekingsmodule te koppelen.

De voorkeuren van consumenten op het gebied van online betalen lopen sterk uiteen. Bied meerdere opties aan om te vermijden dat klanten op het allerlaatste moment noodgedwongen moeten afhaken. De Cubilis Booking Engine laat je toe om te connecteren met een brede waaier aan Payment Providers. Dit maakt snelle en veilige transacties mogelijk, zonder bijkomende kosten van onze kant. Lees hier meer over de integratie met PSP’s.

Meer informatie?

Wil je meer weten over het optimaliseren van je directe boekingsstrategie met Cubilis of een gratis demo aanvragen? Vul onderstaand contactformulier in. We helpen je graag verder!